Pages

Saturday, May 21, 2016

Diskaren



Jag märkte att de hade förväntat sig någon mer sofistikerade, tjusigare, vältalig och världsvan. Men där satt jag i alla fall, undermålig, undernärd med alla mina fel och brister.


Per Olof (Skåning, märklig dialekt, en aning bakom) och Yakobi (Jude, krökt näsa, tunn, hela baletten). Yakobi förde samtalet.



"Förlaget tyckte att det var skandalös och.."

"De kan dra åt skogen"

"Även församlingen kallade det för.."

"De kan följa efter"

"Var förnuftigt nu, det kan bli besvärligt för..."


Jag avbryter han igen "Jag jobbar som diskare, bor i en sliten etta i slummen och har redan suttit inne, hur i helvete kan det bli mer besvärligt?"



Nu är det Skåningens tur, jag fattar inte en käft av vad han säger, enstaka ord når fram, däribland "Politiskt korrekt".


Yakobi fortsätter. "Du kommer aldrig att bli tryckt om du går mot dessa..."



"Jag tror ni har missförstått det hela, jag är en diskare som skriver och detta gör jag för att inte ta livet av mig”.



"Nå, vad ska vi göra nu då?" Säger Per Olof.



Jag kollar på min mobil, sent till eländet igen, diskhögen väntar "Jag måste dra nu, det här leder ingenstans".


Båda ser förvånad ut "Men, manuset då?"



"Bränn skiten!" Vrålar jag och smäller igen dörren så hårt att den håller på att gå ur gaveln.

No comments:

Post a Comment