Pages

Saturday, May 21, 2016

Fattig man






Kommer hem från slavjobben, kollar i kylskåpet, mjölk, ost och tomater. Samma tråkiga mat igen, nudlar med ost. Stirrar på vattenbubblorna, ännu en dag har runnit ut i sanden.




Jobba mer än 8 timmar, betala räkningar, hänga i biblioteket, raka, duscha, äta, dricka, röka, skriva, dagdrömma, hamna i trubbel, kolla på månen, sova i 6 timmar. Repeat.




 Blir deppig, slänger maten, häller upp vin från 3 liters boxen. Tänder en cigg och funderar över mitt liv.




Nästan 22 år, jobbar som diskare, lön efterskatt 11 374 kr. Har redan suttit inne, kronofogden tar en bit för skulder, skadeersättning myndigheten för bus och rus. Blivit av med körkortet, bor i en sliten etta i slummen och jag saknar min hund.




Har hela 17 personer på mobilens kontaktlista, varav 4 är ”icke personer” som Comviq saldo, väder, horoskop och nyheter. Och jag har sagt upp kontakten med min familj (snarare de som gjorde det).




Vad ska en fattig man göra? När man är på botten? Tjejer söker sig uppåt, de letar efter läkare, ingenjörer, affärsman osv. Vi får tjejerna när de är färdiga med de, när de inte längre är några flickor, när de är gamla, ärrade, sjuka, tokiga, förbrukade. Dricka hjälper, att glömma, förneka och bedöva.

No comments:

Post a Comment